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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 21 Feb 2014 23:20 
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Luigi Mancinelli (1848-1921) Nació en Orvieto, provincia de Terni. Estudió música en su ciudad natal y en Florencia. Fue intérprete de violonchelo en la orquesta de Orvieto y en teatros de ópera de Florencia y Perugia, donde comenzó a actuar como director asistente. Debutó como director con Aida, siendo inmediatamente contratado para el Teatro Apollo de Roma. Pronto adquirió gran notoriedad como director: en 1877 Arrigo Boito le consideró como el intérprete ideal de su Mefistófeles. También comenzó a ser conocido como compositor, tras presentar sus obras escénicas para los dramas de Pietro Cossa Messalina y Cleopatra, en 1876 y 1877. En 1878 dirigió varios conciertos en París, Milán y Bolonia, donde inició los ciclos de conciertos del Liceo filarmonico en el Teatro Brunetti, y dirigió ópera en el Teatro Comunale.

Tras el fracaso en 1886 de la reposición de su primera ópera en Nápoles, Isora di Provenza, Mancinelli dejó su puesto en el teatro de Bolonia para ser contratado en Londres, como director de repertorio italiano y, desde 1888, como director musical en el Covent Garden, puesto que mantuvo hasta 1905. Entre 1886 y 1893 fue director musical del Teatro Real de Madrid, y entre 1893 y 1903, del Metropolitan Opera de Nueva York. En esos años compuso sus óperas Ero e Leandro (que estrenó en Madrid) y Paolo e Francesca. Ya en el siglo XX continuó dirigiendo en Italia y en el Teatro San Carlos de Lisboa. En 1908 inauguró en Buenos Aires el Teatro Colón, volviendo a dirigir allí en varias ocasiones hasta 1913.

Mancinelli fue un gran difusor de la música de Richard Wagner a finales del siglo XIX. En 1883, poco antes de la muerte del compositor, dirigió en Venecia un concierto en su honor y en el de Franz Liszt. Sin embargo, en Gran Bretaña, su estilo wagneriano fue muy discutido, por demasiado italiano. Cuando, a principios del siglo XX comenzó a decaer la costumbre de cantar Wagner en italiano, comenzaron a imponerse los cantantes alemanes o anglosajones, y, con ellos, los directores de orquesta de ese origen, y Mancinelli abandonó progresivamente ese repertorio.

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Paolo e Francesca, drama lírico en un acto (1907). Comienzo.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 01 Mar 2014 0:25 
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Karl Michael Ziehrer (1843-1922). Born in Vienna, Ziehrer was taught music by Simon Sechter, a famous Viennese music theorist and pedagogue and Johann Emanuel Hasel. He was soon discovered by music publisher Carl Haslinger, one of Johann Strauss II's publishers, who had fallen out with Strauss regarding the receipts from the latter's lucrative Russian venture. Ziehrer was, in the words of Strauss' first wife, Henrietta Treffz, "one of Haslinger's machinations," and "what Haslinger writes as his own would be passed on the ward to be published as his own.". Her prophecy was, however, only ever partially fulfilled; though Ziehrer's pulsating and lively waltzes lit up Vienna, and though he challenged the famed Strauss family for the Viennese public's affections, his many works have not survived long in today's classical repertoire. Haslinger sought to promote his promising young ward, and on 21 November 1863 the young conductor appeared as the head of a newly formed orchestra aimed at toppling the Strauss dynasty at the Dianabad-Saal in Vienna. Not long after that, he secured a place at one of Viennese military bands. As was the current trend, he took over as Kapellmeister of a large civilian orchestra in 1873. He also published the journal "Deutsche Musikzeitung" around the same time, and was credited as being one of the important sources of music study in the late 1870s.

Not long after founding the music journal, he changed his publisher to Döblinger, and toured Eastern Europe and Germany for many years, earning a good reputation as a strict yet efficient conductor. It was in 1881 that he met his future wife, Marianne Edelmann, a famous operetta singer, in Berlin. Throughout the period between 1885 and 1893, Ziehrer toured extensively and was a military bandmaster, having achieved the distinction of "Übernahme der Militärmusik der Hoch", as well as the "Deutschmeister" decoration. His fame was such that he was invited to perform at the World Exhibition in Chicago in 1893. After that, in a flurry of events, he toured 41 German cities and finally returned to Vienna, where he formed an even larger and successful orchestra that specialized in playing dance music. At this point, his works began to gain a wider circulation among the music-loving Viennese, and works such as Weaner Mad'ln op. 388, as well as the more famous Wiener Bürger op. 419, were received with greater appreciation, the latter even temporarily triumphing over Strauss compositions when first published in 1890. Despite being a strong challenger of the Strauss music dynasty, he was unable to triumph over them and remained under their influence, which numbered among them his personal appearance; he maintained a 'Schnurrbart' moustache as well as a similar hair-style. By the turn of the century, Ziehrer felt that he needed to devote his time and attention towards composing, and his military band participation waned until he relinquished his last position in 1899, the year Johann Strauss II died.

Ziehrer enjoyed success in the operetta writing business, with stage works such as Die Landstreicher in 1899, but it was with the operetta Fremdenführer that he achieved stage success. He was one of the composers who bridged the 'Golden Age' of operetta with the new influence of the emerging 'Silver Age', with composers such as Franz Lehár, who would dominate the operetta scene for many years later on. In 1909, he was awarded the honorary post of the 'KK Hofballmusikdirektor', which was created for Johann Strauss I more than half a century earlier, and subsequently dominated within the Strausses with Johann Strauss II and Eduard Strauss also holding the office for many years. He was also the last person to hold this post, with the destruction of the Habsburg dynasty in World War I resulting in its dissolution. During the time before the war, he worked well with composers Franz Lehár, Oscar Straus, and Leo Fall, and was guest conductor at their concerts on many occasions. The outbreak of the war sealed his career as a composer, and most of his property was destroyed. He died a poor and forgotten man in Vienna. He was buried in the Zentralfriedhof in the graves of honour. His wife was buried beside him. His rich musical heritage may not be comparable to the Strausses, who dominated for well over a century, but he was more prolific, having composed over 600 waltzes, polkas and marches, which are still performed today. Some of his works are even more Viennese in nature than that of the Strausses. His works are vigorous and forceful, with cheerful melodies written even near the end of the Habsburg dynasty.

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Die drei Wünsche, opereta en un prólogo y dos actos (1901). Fragmento del acto segundo.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 08 Mar 2014 6:13 
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Félicien-César David (1810-1876) He was born in Cadenet (Vaucluse), France, and began to study music at five under his father, whose death however, when the boy was six, left him an impoverished orphan. His good voice enabled him to study as a choirboy at the Church of Saint-Sauveur in Aix-en-Provence, which he left at the age of 15 with a sound knowledge of music, and a scholarship which enabled him to study literature at a Jesuit college. However, after three years, he abandoned these studies to pursue a musical career. He first obtained a position in the orchestra of the theatre at Aix. In 1829, he became maître de chapelle at Saint-Sauveur, but realised that to complete his musical education he needed to study at Paris. An allowance of 50 francs per month from a rich uncle made this possible. In Paris in 1830 he convinced Luigi Cherubini, the director of the Conservatoire, to enrol him as a pupil: despite his reservations, Cherubini recognised the talent shown by David's choral setting of Beatus vir.

Despite the sudden withdrawal of his uncle's subsidy, David's studies, with Fétis and others, continued successfully. On leaving the Conservatoire, David was caught up in the Saint-Simonian movement, for which he became a great enthusiast. The Saint-Simonians held music to be an important art, and David wrote much music for them, including a number of hymns. After the suppression of the movement in 1832, David joined with a number of adepts who visited the Middle East. This also proved a source of strong inspiration, leading eventually to his greatest success, the symphonic ode Le désert of 1844. Returning to Paris in 1833, he wrote a number of romances, and instrumental music including three symphonies (in F major, E♭ major and C minor, composed in 1837, 1838 and 1849); by 1838/39 he was sufficiently successful to be able to arrange public performances of his works.

With Le Désert he was acknowledged by the public and the critics as a significant force. The Revue et gazette musicale announced, the morning after its premiere, 'A great composer has been born amongst us'. To relieve his substantial debts, the composer however sold the rights to his masterpiece for a relatively small sum. David wrote a number of operas, of which the most notable are Christophe Colomb (1847), La perle du Brésil (1851), Herculanum (1859, and Lalla-Roukh (1862). Amongst his oratorios are Moïse au Sinaï ('Moses on Sinai') (1846), and Eden (1848). David became a member of the Légion d'honneur in 1862 and was given a civil pension. On the death of Berlioz in 1869, he took his place in the Institut de France.

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Lalla-Roukh, ópera cómica en dos actos (1862). Fragmento del acto primero.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 14 Mar 2014 23:53 
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Selim Gustaf Adolf Palmgren (1878-1951). Palmgren was born in Pori, Finland. He studied at the Conservatory in Helsinki from 1895 to 1899, then continued his piano studies in Berlin with Ansorge, Berger and Busoni. He conducted choral and orchestral societies in his own country and made several very successful concert tours as a pianist in the principal cities of Finland and Scandinavia, appearing also as a visiting conductor. In 1921, he went to the United States, where he taught composition at the Eastman School of Music, later returning to Finland. He wrote music in larger forms such as Piano Concertos, a Sonata in D minor, symphonic works, and operas. It was in his shorter piano pieces, and his songs, however - as an inimitable miniaturist - that he achieved his best. He knew how to present a mood or a picture with the minimum of means and the maximum of effect. His May Night is a little masterpiece of impressionism, his Guilty Conscience an amazing study in musical psychology. His songs breathe the melancholy of the North, but also its austere beauty and grandeur.

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Daniel Hjort, ópera en seis cuadros (1927-1909). Comienzo del cuadro segundo.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 21 Mar 2014 23:52 
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José María Sánchez-Verdú (*1968) Nace en Algeciras, Cádiz. Estudió violín, piano, órgano, composición, musicología y dirección en Granada, en el RCSM de Madrid y en la Musikhochschule de Frankfurt. Entre sus profesores de composición están, entre otros, García Abril, Donatoni o Zender, y en dirección García Asensio, Tamayo y Reiski. Es licenciado en Derecho (Universidad Complutense de Madrid).

Ha recibido premios de composicón como el de la Bergische Biennale (Wuppertal) por toda su producción, el Irino Prize (Tokyo), tres Premios SGAE de jóvenes compositores, Ciudad de Alcoy, J. B. Comes, Ciudad de Burgos, C. Halffter, el Förderpreis de la Siemens Musikstiftung (Múnich) por su trayectoria europea o el Premio Nacional de Música. Se han programado conciertos monográficos sobre su obra en Madrid, Barcelona, Zaragoza, Lima, Múnich, Düsseldorf, Hamburgo y Aix-in-Provence. Ha sido compositor en residencia del Carinthischer Sommer Festival (Austria. 2005), de la Junge Deutsche Philharmonie (Alemania. 2000), del Jünger Künstler Festival de Bayreuth (2003), del V Festival de Música Contemporánea de Lima (Perú, 2007) y del Festival Ostertöne de Hamburgo (2011). En 1997 fue becario en la Academia Española en Roma. Además ha recibido becas del DAAD/laCaixa para sus estudios en Frankfurt y del EXPERIMENTAL STUDIO en Friburgo.

Es autor de seis obras escénico-musicales que han sido programadas en la Staatsoper de Berlín, la Deutsche Oper de Berlín, Festival Ultraschall Berlin, Bienal de Múnich, Teatro de Lucerna, Teatro Real de Madrid, Teatro de la Zarzuela, Teatro de Stuttgart, Festival de Música y Danza de Granada, Bienal de Venecia además de en Hamburgo, Buenos Aires y EL Cairo. GRAMMA y El viaje a Simorgh recibieron numerosas nominaciones como mejor estreno del año por la revista Opernwelt. AURA ha sido grabada para el sello KAIROS de Viena (coproducción de DeutschandRadio) y ha sido ya presentada en tres producciones distintas en Stuttgart, Berlín, Madrid, Venecia, Hamburgo y Buenos Aires. Sus obras están abiertas al uso del espacio arquitectónico, las instalaciones, la luz y la electrónica en proyectos interdisciplinares que han ganado una especial relevancia en los últimos años. Actualmente trabaja un nuevo y gran proyecto escénico para la Bienal de Salzburgo (Salzburg-Biennale, 2013).

Sus obras orquestales han sido programadas con la Orchestre de la Suisse Romande, la Konzerthausorchester Berlin, la Orchester des Bayerischen Rundfunks, la Luzerner Simfonieorchester, Nürnberger Symphoniker, WDR-Orchester de Colonia y las orquestas de las radios de Hannover, Frankfurt, etc. y en España por la gran mayoría de ellas. Ha sido invitado especial del Festival de Otoño de Varsovia en 2008, y sus obras han sido programadas en festivales como Musica Viva (Múnich), Ultraschall y Maerzmusik (Berlín), Eclat (Stuttgart), Festival de Alicante, Festival de Música y Danza de Granada, Músicadhoy (Madrid), Progetto Musica (Roma), Festival de Canarias, Festival de Primavera (Praga), Philharmonie de Berlín, Lincoln Center de Nueva York y un larguísimo etc.

Como director ha trabajado con destacados grupos de música actual y con numerosas orquestas en España, Italia, Alemania, Polonia, Austria y Perú. Entre otras destacan la dirección de su ópera GRAMMA en la temporada de la Deutsche Oper de Berlín, la Orquesta Ciudad de Granada en el Festival de Alicante, un concierto en el Festival de Otoño de Varsovia, la Orquesta Sinfónica de Galicia con el estreno de su monumental obra Libro del frío para contratenor, órgano y cinco grupos orquestales, su quinta ópera AURA en hasta ahora tres puestas en escena diversas en Berlín, Stuttgart, Venecia, Buenos Aires y Hamburgo y diferentes conciertos con el Grupo Enigma, Barcelona 216, Grup Instrumental de Valencia, Ensemble Modern, Kammerensemble Neue Musik Berlin, piano possibile München, Ensemble Mosaik Berlin, Österreiches Ensemble für Neue Musik, etc. En 2007 fue nombrado director honorífico de la Orquesta Manuel de Falla de Cádiz.

Muy solicitado como conferenciante y profesor ha sido invitado por la Hochschule für Künste de Bremen, Musikhochschule de Múnich, Universität der Künste Berlin, Ensemble Modern Akademie, Mozarteum de Salzburgo, Universidad Complutense, numerosos conservatorios superiores españoles, Universidad de Haifa (Israel), etc. y por cursos en los que ha desarrollado una larga labor con las generaciones más jóvenes de compositores españoles como han sido Villafranca del Bierzo, Molina Actual, la Cátedra Manuel de Falla de Cádiz, INJUVE 2010 y 2011 y los Seminarios de Composición en Madrid. Desde 2001 es profesor de Composición de la Robert-Schumann-Hochschule de Düsseldorf y desde 2008 también del Conservatorio Superior de Música de Aragón. Desde marzo de 2011 es miembro del departamento de Composición de la Carl-Maria von Weber Musikhochschule de Dresde.

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GRAMMA (Jardines de la escritura), ópera de cámara (2004-2005). Final.

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AURA, ópera (2007-2009). Fragmento.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 22 Mar 2014 11:39 
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He vuelto a escuchar hace poco tiempo "El viaje a Simorgh", que en su momento, mas alla de algunos pasajes, me decepciono, y la verdad es que le he encontrado el tranquillo, en esta ocasion. :)


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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 22 Mar 2014 13:58 
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Eso me pasó con GRAMMA, y seguro que me pasará con AURA, a la que le tengo que dar mas escuchas.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 28 Mar 2014 23:12 
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Franz Danzi (1763-1826) Born in Schwetzingen and raised in Mannheim, Danzi studied with his father and with Georg Joseph Vogler before he joined the superlative orchestra of the Elector Karl Theodor in 1778 as a teenager. In 1780 the first of his woodwind compositions was published at Mannheim. His father, principal cellist of the orchestra, was praised by Mozart for his playing at the premiere of Idomeneo. Danzi remained behind in a Mannheim that was rendered more provincial when Karl Theodor moved his court to Munich in 1778. After an apprenticeship with the small theater orchestra left in Mannheim, he rejoined the main court in Munich as principal cellist -taking his father's position- in 1784. In 1790 he married the singer Maria Margarethe Marchand, with whom he travelled in an opera troupe to Leipzig, Prague, Venice, and Florence.

By 1798, once more in Munich, he rose to the position of assistant Kapellmeister in one of the most important musical centers of Europe, but in 1807, unhappy at the treatment he received at court and despairing of any further advancement, he left Munich to be Kapellmeister in the smaller and less important Stuttgart court of the new king of Württemberg, Frederick I. After five years he moved again to Karlsruhe, where he spent the last years of his life at the Royal Konservatorium struggling to raise the modest courtly musical establishment to respectability.

Although not himself a composer of the first rank, Danzi was a highly competent musician. At best, his music is charming, tuneful, and well crafted. He is known today chiefly for his woodwind quintets, in which he took justifiable pride for the idiomatic treatment of the individual instruments. He composed in most major genres of the time, including opera, church music, orchestral works, and many varieties of chamber music. He was a first-rate cellist as well as a conscientious and -by all reports- effective orchestra leader and conductor.

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Der Berggeist oder: Schicksal und Treue, ópera romántica en dos actos. (1813). Final.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 04 Abr 2014 23:11 
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George Antheil (1900-1959) Antheil was born George Johann Carl Antheil, and grew up in a family of German immigrants in Trenton, New Jersey. Following musical studies in his teens in the U.S. with composers Constantin von Sternberg and Ernest Bloch, Antheil made his first splash as a touring concert pianist in Europe and soon attracted attention for his extraordinary athleticism and mettle. The latter quality served him particularly well as he presented programs that included his own jazzy, jittery, percussive piano works (with evocative titles like Airplane Sonata, Jazz Sonata, Sonata Sauvage, Mechanisms, and Death of Machines), as well as those by equally thorny modernist Arnold Schoenberg. As one of the first wave of American expatriates who flocked to Paris in the 1920s, Antheil associated with many of the most important cultural figures of the day, including William Butler Yeats, Ezra Pound, James Joyce, Pablo Picasso, and Igor Stravinsky. While in Europe, Antheil composed his most famous work, Ballet mécanique, a clangorous sonic essay requiring an extensive battery of percussion instruments including a siren, electric bells, airplane propellers, an alarm clock and eight grand pianos. It created a sensation at its initial performance in Paris (1926), but the work fell flat at its Carnegie Hall premiere in 1927, cementing Antheil's lasting reputation as the "Bad Boy of Music," a designation he would live to regret.

Spurred on by the boom in contemporary opera in Germany, Antheil wrote the score and libretto to Transatlantic, a period piece, full of jazzy rhythms and popular song parodies. His first opera to be performed in America, Helen Retires (based on the legendary Helen of Troy) failed to generate similar critical success. From the mid-'30s to his death in 1959, two interrelated currents within Antheil's output reflected the further evolution of his style. While the rhythmic vitality and harmonic tang of his early works continued to take a central role, Antheil's increasing involvement with film work and his "rediscovery" of the symphonic tradition embodied in the works of Beethoven and Mahler signaled new stylistic concerns and brought his works to an entirely new audience. His symphonies from this period are infused with a newly melodic, even Romantic breadth, and Antheil came under the spell of the pervasive "American" sound that dominated the music of his fellow countrymen in the 1930s and 1940s. Following in the steps of composers such as Copland, Thomson, and Harris, he began to incorporate folk-like elements and aural "wide-open landscapes" into his concert works and film scores like The Plainsman (1936) and The Fighting Kentuckian (1949). While he continued to produce a string of other film scores and keyboard, instrumental, and symphonic works, Antheil's interest in opera was reawakened after two decades with a string of operas in the early 1950s, the most successful of which was Volpone. After a long period of indifference toward his music, audiences began to rediscover Antheil's idiosyncratic talent via an increasing stream of recordings beginning in the 1970s.

George Antheil managed to sustain a productive musical career despite his involvement in an astonishing range of other endeavors. At various times, he supported the composition of "legitimate" music with more lucrative film-scoring work; wrote columns and articles for Esquire on topics ranging from war predictions to endocriminology (the study of the human glands and their relation to criminal behavior); created a syndicated romantic advice column; penned a vastly entertaining, shamelessly name-dropping autobiography, Bad Boy of Music (1947); and co-invented, with Hollywood actress Hedy Lamarr, a radio-directed torpedo that presaged by 50 years the development of digital cellular telephony. George Antheil was the first American composer of the twentieth century to gain international attention.

Michael Rodman, Rovi

The Brothers, ópera en un acto (1954). Fragmento.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 11 Abr 2014 23:41 
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Giuseppe Persiani (1799-1869) Persiani was born in Recanati. He wrote his first opera - one of 11 - in 1826 but, after his marriage to the soprano Fanny Tacchinardi Persiani, who was to become a significant singer in her time, he devoted much of his efforts to supporting her career. He worked in a variety of opera genres including opera buffa and wrote an oratorio named Abigaille and featuring the same character as in the popular Verdi opera, Nabucco. He was noted for his ability to effectively combine music and drama as well as florid decoration. His best-known opera, Inês de Castro, from a libretto by Salvadore Cammarano (who also wrote the libretto for Donizetti's Lucia di Lammermoor the same year), was created in 1835 for the celebrated mezzo-soprano Maria Malibran, who sang the role of the 14th-century Portuguese queen of the same name. The opera was first presented at La Scala in January 1837 but by that time, Malibran had died. After some revisions to tailor the role for his wife, the opera was presented in Paris in 1839. While it was given about 60 productions over a period of 16 years, after 1851 it was rarely, if ever, presented but was revived in the 20th Century in the Italian town of Jesi to celebrate the 100th anniversary of Persiani's bith. Periani died in Paris, aged 69. His birthplace, the town of Recanati, has named an opera house after the composer, the Teatro Persiani.

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Inês de Castro, tragedia lírica en tres actos (1835). Gran scena finale.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 18 Abr 2014 21:58 
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Reinhard Keiser (1674-1739). Nació en Teuchern (actualmente Sajonia-Anhalt, Alemania), hijo del organista y maestro Gottfried Keiser (nacido alrededor de 1650), y educado por otros organistas en la ciudad y después de los 11 años en la Escuela Tomás (Thomasschule) en Leipzig, entre cuyos profesores figuraban Johann Schelle y Johann Kuhnau, antecesores directos de Johann Sebastian Bach. En 1694, se convirtió en compositor de la corte del duque de Brunswick-Wolfenbüttel, donde Keiser presentó su primera ópera, Procris und Cephalus. El mismo año, su ópera Basilius in Arkadien se representó en Hamburgo, que según señaló el musicólogo Johann Mattheson, "se recibió con gran éxito y aplausos". Este fue un período fructífero para él, pues no sólo compuso óperas, sino también arias, duetos, cantatas, serenatas y grandes oratorios. Cerca de 1697 se instaló nuevamente en Hamburgo, y se convirtió en el principal compositor en el famoso Gaensemarktoper (ahora reconstruida como la Opera de Hamburgo) de 1697 a 1717. Entre 1703 a 1709, Keiser la convirtió de institución pública en una entidad comercial con dos o tres representaciones por semana, en contraste con las casas de óperas destinadas a la nobleza.

En 1718, con la Opera de Hamburgo desaparecida, Keiser salió de Hamburgo a buscar otro empleo, yendo a Turingia y luego a Stuttgart. De este período sobreviven manuscritos de sonatas en trío para flauta, violín y bajo continuo. Durante el verano de 1721, regresó a Hamburgo, pero sólo unas pocas semanas más tarde sale con el elenco de la ópera de Hamburgo rumbo a Copenhague. Entre 1721 y 1727, Keiser viajó una y otra vez entre Hamburgo y Copenhague, recibiendo el título de maestro de la Capilla Real de Dinamarca. Después de la disolución del elenco de la ópera en Dinamarca, Keiser regresó una vez más a Hamburgo, pero los cambios en su modus operandi le hicieron difícil repetir su éxito pasado. Han sobrevivido tres óperas del período comprendido entre 1722 y 1734 . Siguieron siendo buenas las relaciones personales con Telemann, quien programó la escenificación de varias de las óperas de Kaiser. A partir de 1728 reside definitivamente en Hamburgo, donde escribió música para la iglesia hasta su muerte.

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Der geliebte Adonis, Singspiel en tres actos (1697). Aria del acto segundo, Komme wieder zu mir her.

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Die neapolitanische Fischer-Empörung oder Masa(g)niello furioso, dramma musicale en tres actos (1706). Aria del acto tercero, Die Wolken zeigen Keil und Blitze.

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[Croesus] Der hochmütige, gestürzte und wieder erhabene Croesus, Singspiel en tres actos (1711). Aria del acto tercero, Mich vergnüget dieses Höhnen.

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Die grossmüthige Tomyris, Singspiel en tres actos (1717). Aria del acto primero, Liebe, Rache, Zorn Und Wut.

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Fredegunda Schauspiel en cinco actos (1715). Aria del acto quinto, Laß sich die Wolken.

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 18 Abr 2014 21:59 
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Todavía no le tocaba turno a Keiser, pero como algunos os habéis emocionado con Croesus. :wink:

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 25 Abr 2014 23:25 
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Manuel Penella Moreno (1880-1939) Nació en Valencia. Estudia música con su padre, Manuel Penella Raga, director del Conservatorio de Valencia, y más tarde composición con Salvador Giner. Su primera intención es convertirse en intérprete de violín, pero a causa de un accidente que le inutiliza la mano izquierda abandona el instrumento y empieza a componer. Tras graduarse, trabaja durante un tiempo como organista en una iglesia de Valencia, pero pronto opta por dedicarse al teatro, pasando gran parte de su vida viajando con compañías de ópera y zarzuela por todos los países de América. Su primer paso por América es el de un verdadero aventurero, trabajando como músico militar, sastre, torero, pintor, payaso, marinero, etc. En Chile pinta y decora la iglesia de Taltal y contrae matrimonio con la chilena Emma Silva Pavez, con quien tuvo cinco hijos. En 1903 regresa a España y comienza una intensa actividad como compositor de gran renombre. No sólo compone zarzuela de estilo convencional, sino que también se decanta por el musical o la revista.

De nuevo, en 1912, Penella inicia una gira por Argentina, donde cosecha numerosos éxitos y vive como un artista de fama. En 1917 estrena una de sus obras más reconocidas, El gato montés, que él quiso estructurar como ópera, en el Teatro Principal de Valencia. El estreno fue a beneficio de la construcción de un monumento a su maestro, Salvador Giner. De esta ópera, con libreto del mismo compositor, aunque iniciado por su compadre Sassone, y que no pudo terminar por motivos personales, ha quedado como fragmento de una popularidad indiscutible su conocido pasodoble. En la siguiente gira americana, que Penella emprende en 1919, tiene ocasión de representar El gato montés en el Park Theater de Nueva York, durante diez semanas consecutivas, con un gran éxito.

En Barcelona estrena en 1932 la ópera de cámara Don Gil de Alcalá, con orquesta de cuerdas, una de sus obras más valoradas por la crítica. Otras exitosas obras suyas fueron Jazz Band (revista, 1933) y La malquerida (zarzuela en tres actos, 1935). Además de sus 80 obras escénicas, entre óperas, zarzuelas, revistas y comedias musicales, también es autor de numerosas canciones, las más conocidas son sin duda En tierra extraña, que incluye el pasodoble Suspiros de España, y La Maredeueta, ambas popularizadas por Concha Piquer. También escribió obras de teatro; justamente la célebre actriz María Guerrero murió poco antes de estrenar el drama de Penella Mare Nostrum (1928). Murió en la ciudad mexicana de Cuernavaca, adonde se había trasladado para dirigir la música de una película basada en su ópera Don Gil de Alcalá.

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El gato montés, ópera en tres actos (1916). Fragmento del acto segundo.

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Don Gil de Alcalá, ópera cómica en tres actos (1932). Fragmento.

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Última edición por Zelenka el 26 May 2014 8:59, editado 1 vez en total

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 03 May 2014 0:12 
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Michaël Levinas (*1949) He was born in Paris. Levinas was the son of the philosopher Emmanuel Lévinas. Marguerite Long encouraged him to become a pianist and he entered the Paris Conservatoire as a pupil of Lazare Lévy at the age of five. He took first prizes in piano (Yvonne Loriod’s class), chamber music, accompaniment, and composition (Messiaen’s class). He has an international reputation as a concert pianist, in particular for his study of the works of Liszt and his complete recording of Beethoven’s sonatas. Co-director of the Paris-based ensemble L’Itinéraire (a collective of composers and performers), he has since 1973 championed the music of his contemporaries (Scelsi, Crumb, Lachenmann). Having experienced the influence of Stockhausen, he turned to the aesthetics of ‘son sale’, altering pure sonorities from acoustic sources by various means: mechanical (Appels, 1974), magnetic (Concerto pour un piano espace, 1976), electronic (Ouverture pour une fête étrange, 1979) and computerized (Préfixes, 1991). At IRCAM in the early 1990s he worked on hybridizing the characteristic features of different instrumental sounds (crossing a trombone with a bass drum, or a soprano’s laugh with the eddy of a cymbal, for example). The outcome of these researches manifests itself in his opera Go-gol (1996), after Gogol’s story The Overcoat. Lévinas’s aesthetic is enriched by a sense of the fantastic (Réminiscences d'un jardin férique, 1987), supported by a liking for birds and the myth of the Ascension (Résonances polyphoniques, 1985).

Grove

Les nègres, ópera en tres actos (2003). Final.

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Última edición por Zelenka el 26 May 2014 9:00, editado 1 vez en total

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 Asunto: Re: La otra ópera
NotaPublicado: 09 May 2014 22:58 
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Ígor Fiódorovich Stravinsky (1882-1971) Nació en Oranienbaum (hoy Lomonosov), Rusia. Hijo de un bajo de la Ópera Imperial de San Petersburgo. Cursó estudios de derecho en la universidad de esta ciudad, donde conoce al hijo del compositor ruso Nikolái Rimski-Kórsakov, quien dirigió sus primeras composiciones musicales. En 1908 el empresario ruso Sergei Diáguilev, le propone que componga para sus Ballets Rusos. El pájaro de fuego (1910) y Petrushka (1911), tuvieron un éxito rotundo sobre todo por su rica orquestación y sus melodías que evocaban la música tradicional rusa. Sin embargo, en el estreno de La consagración de la primavera (1913), no fue tan afortunado, la coreografía vanguardista de Vaslav Nijinski, las disonancias y los ritmos asimétricos provocaron una reacción del público tan fuerte que ni siquiera los bailarines podían oír la orquesta.

Al inicio de la I Guerra Mundial se instala en Suiza, donde compone La Historia del soldado (1918) para 7 instrumentistas, 3 actores y una bailarina, donde se advierte la influencia del jazz, al igual que en Ragtime (1918) para 11 instrumentos y en Piano ragmusic (1919). En 1920 se marcha a París y crea sus Sinfonías de instrumentos de viento (1920), la ópera cómica Mavra (1922) y el ballet-cantata Las bodas. En esta última obra, compuesta para 4 pianos, percusión y voz y con influencia de las melodías tradicionales rusas, se advierte una liberación de las tensiones del diálogo que posteriormente caracterizó el resto de su obra. Además trabajó como pianista y director para ayudar a mantener a su familia. Así empezó a componer obras que se ajustaban a su habilidad pianística, como el Concierto para piano e instrumentos de viento (1924).

A comienzos de la década de 1920 se casó con la actriz Vera de Bosset Soudeikine. Hacia 1923 empezó a componer sus primeras obras neoclásicas, que se caracterizan por un ideal de objetividad que en parte era una reacción contra el exceso emotivo de finales del romanticismo. Obras de este periodo son la ópera-oratorio Edipo rey (1927) con un texto en latín, versión de J. Danielou sobre un texto de Jean Cocteau inspirado en Sófocles, y el melodrama Perséfone (1934), para recitantes, cantantes y orquesta, con texto de André Gide, inspirado en el mito griego, así como el ballet Apolo Musageta (1928, titulada posteriormente Apolo) entre otras obras escritas para el coreógrafo ruso George Balanchine.

A mediados de la década de 1920 atravesó una crisis espiritual y en 1926 se convirtió a la religión ortodoxa rusa. Poco después, en 1930, compuso la Sinfonía de los Salmos, para coro y orquesta. En 1939 se traslada a Hollywood (Estados Unidos), allí se mantuvo gracias a diversos encargos como Circus Polka (1942) compuesta para ser bailada por elefantes de circo; Danzas concertantes (1942) para orquesta y Escenas de ballet (1944) para una revista de Broadway, la Sinfonía en tres movimientos (1945), Misa (1948) y la ópera de gran éxito La carrera de un libertino (1951, con libreto de W. H. Auden y Chester Kallman).

En 1948 conoce al director estadounidense Robert Craft, quien pasó a ser su asistente musical y que le animó a escuchar la música de los serialistas, que trataban la melodía atonal como una serie de tonos sin relaciones armónicas o melódicas y cuyas técnicas se basaban en el sistema dodecafónico del compositor vienés Arnold Schönberg. Aunque Stravinski había rechazado anteriormente las teorías de Schönberg, se interesó por la música de su discípulo, el compositor austriaco Anton von Webern. Poco a poco empezó a utilizar las técnicas seriales, integrándolas a su manera en composiciones como la cantata Threni (1958), Movimientos para piano y orquesta (1959) y su última gran composición, Requiem canticles (1966). Stravinsky falleció en Nueva York y fue enterrado en Venecia.

buscabiografías

The Flood, ópera para televisión (1962). Fragmento.

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